95% van de internetgebruikers gebruikt dagelijks Google. Adverteerders weten inmiddels het advertentiemodel van Google, Google Ads (voorheen: AdWords), goed te vinden. Waarom zou je dit als website eigenaar niet inzetten als je snel en relevante bereik nodig hebt, extra omzet of nieuwe leads?
Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee je jouw advertentie in Google kunt laten verschijnen. Je adverteert bij Google Ads op zoekwoorden die jij zelf kunt kiezen. Dit zijn woorden of woordcombinaties die de gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Zodra een gebruiker een zoekwoord intypt waar jij op adverteert wordt jouw advertentie getoond.
De advertenties worden getoond bovenaan de niet-betaalde (“organische”) zoekresultaten. Omdat de AdWords advertenties lijken op een normaal zoekresultaat wordt hier ook vaak naar gekeken door de gebruikers van Google.
Bovenaan staan maximaal 4 resultaten met de melding Adv. in het groen/wit. Dit zijn de AdWords resultaten. Betaalde resultaten wordt ook wel CPC, of Cost per Click genoemd, omdat je betaalt per klik.
Aan de rechterkant staan resultaten uit Google Shopping. Ook dit wordt beheerd via Google AdWords, samen met een Google Merchant Center. De productinformatie wordt via een feed ingelezen en Google AdWords bepaalt de plaatsing en kosten per klik.
Zie voor filmpjes en meer informatie: https://www.youtube.com/playlist?list=PL9piTIvKJnJNvhf_KbIN1q22JH9VESLN8
De prijzen voor het adverteren verschillen nogal per zoekwoord. Adverteren op het zoekwoord ‘schoenen’ is veel prijziger dan bijvoorbeeld ‘tweedehands nike schoenen. Naast Google Ads is er ook het advertentieprogramma van Bing, namelijk Bing Ads. Campagnes van Google Ads kan je hier eenvoudig naar overzetten en op deze manier hoef je de advertenties maar 1 keer in te richten.
Door via Google Ads te adverteren zullen geïnteresseerden in het begin van hun zoekproces in aanraking komen met jouw business. Daarnaast kun je met locatie targeting en relevante zoektermen enkel de voor jou interessante doelgroep bereiken. Wanneer je dit dus goed inricht betaal je dus zelden voor bezoekers die je niet wilt bereiken.
Belangrijk is dan ook om vooraf goed te bepalen wie je wilt bereiken en op welke zoektermen deze doelgroep zal zoeken. Neem de tijd om enkel relevante zoektermen toe te voegen en breidt dit vervolgens langzaam uit. Doordat je alles live kunt aanpassen heb je de mogelijkheid de campagnes constant te optimaliseren en het beste resultaat te behalen tegen zo laag mogelijke kosten.
Ook is bijvoorbeeld in te stellen dat je alleen gevonden wilt worden door mensen in je eigen regio, zodat je advertentie niet getoond wordt aan mensen die je product simpelweg niet kunnen kopen. Denk hierbij aan een fietsenmaker in Amsterdam, die geen klandizie verwacht uit de rest van Nederland, maar alleen uit de eigen stad of wijk. Scheelt weer een hoop onnodige kosten!
De kosten voor AdWords kunnen hoog oplopen als er niet nauwkeurig bijgehouden wordt wie er op de advertenties klikken. Soms klikken gebruikers van de zoekmachine Google gewoon standaard op het eerste resultaat, ook al komt de tekst niet overeen met de zoekopdracht.
Daarnaast is het verleidelijk om op algemene woorden gevonden te willen worden, zoals laptop uit ons voorbeeld, terwijl woorden als goedkope laptop Rotterdam of prijs goede laptop wellicht een meer koopgericht publiek trekt en minder concurrentie heeft (en dus goedkoper is). Precies weten waar je koopgerichte publiek op zoekt is een andere grote uitdaging.
Al samenvattend kunnen we concluderen dat adverteren met Google Ads een interessante manier is om online onder de aandacht van zowel een groot als ook een gericht publiek te komen. Een aantal voordelen op een rijtje:
Mocht je geïnteresseerd zijn in adverteren in de zoekresultaten van Google, maar weet je niet hoe te beginnen? Of wil je voorkomen dat beginnersfouten je veel onnodige kosten bezorgen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op om de mogelijkheden rondom Google Ads of zoekmachine optimalisatie te bespreken.
Jouw persoonlijke online marketingspecialist
Heb je te weinig bezoekers en/of rendement op jouw website en andere online marketing kanalen? Kom je in de Google zoekresultaten niet of bijna niet naar voren? Ik bied specifieke online marketing diensten aan om op zoek te gaan naar jouw potentiële klanten. Profiteer van mijn jarenlange online marketingervaring en schakel mijn hulp in!
Arjan Weijer
E-mail: arjan@prospectonline.nl
Tel: 06-53130262