De wirwar aan data binnen Google Analytics

Ruim 55% van alle websites gebruik maakt van een analyse tool. Hiervan gebruikt bijna 90% Google Analytics. Dat is een flink aantal websites, waarvan in veel gevallen data wordt verzameld die niet wordt gebruikt. Google Analytics is echter absoluut niet alleen voor de doorgewinterde analytics-specialist. In dit artikel deel ik hoe Google Analytics is opgebouwd en ga ik in op de basis van deze uitgebreide tool.

Google Analytics bied je inzage in jouw websiteverkeer en marketingeffectiviteit. De echte kracht van Analytics is dat je hiermee jouw bezoekers kunt analyseren en je website kunt verbeteren.

De onderdelen binnen Google Analytics

Hoe vind je wat je zoekt om je organisatie te verbeteren? Google Analytics biedt data in 4 onderdelen:

  • Doelgroepen, wie bezoekt je website
  • Acquisitie, via welk kanaal/bron komen ze op je website
  • Gedrag, wat doen je gebruikers op je site
  • Conversies, wat je levert je website op? Omzet, leads, downloads?

Wat handig is om te weten, is dat Google Analytics automatisch rapporten kan opstellen en deze bijvoorbeeld 1 keer per week per e-mail kan toezenden.

Doelgroepen in Analytics

Doelgroep is een zeer interessant onderdeel van Analytics. Hier kun je je doelgroep namelijk beter leren kennen. Als je op ‘overzicht’ klikt zie je een compleet overzicht. De grafiek die je ziet geeft weer hoeveel sessies (bezoeken) er in de geselecteerde periode op je website zijn geweest. Onder de grafiek staan nog meer gegevens:

  • Gebruikers = Het aantal unieke gebruikers
  • Nieuwe gebruikers = Het aantal nieuwe gebruikers
  • Sessies = Het totaal aantal sessies (bezoeken)
  • Aantal sessies per gebruiker = Het gemiddelde aantal sessies per gebruiker
  • Paginaweergaven = Totale hoeveelheid pagina’s die zijn weergegeven
  • Pagina’s/sessie = Gemiddeld aantal pagina’s dat wordt bekeken per gebruiker
  • Gemiddelde sessieduur = Gemiddelde tijd van de gebruiker op de website
  • Bouncepercentage = Het percentage gebruikers dat je website al direct weer verlaat na het bezoek aan één pagina

Dit zijn de standaard variabelen. Onderin het overzichtsscherm van het tabblad ‘Doelgroep’ kun je nog allerlei handige en bruikbare informatie verkrijgen.

Acquisitie in Analytics

Met acquisitie rapportages in Google Analytics kun je eenvoudig zien welk bronnen het meeste en relevantste verkeer leveren. Deze informatie wordt weergeven onder de tab “Acquisitie” in het “Overzicht” zie je de voor jouw belangrijkste verkeersbronnen in termen van aantallen.

  • Analytics geeft de bovenstaande bronnen weer, welke hieronder staan uitgelegd.
  • Organic Search = bezoekers die op een onbetaald resultaat in een zoekmachine hebben geklikt.
  • Direct = Deze bezoekers hebben de URL direct in de browser ingetypt.
  • Social = Verkeer afkomstig van social media kanalen.
  • Referral = Verwijzende links op andere websites.
  • Other = Ongeïdentificeerde verkeer. Door middel van UTM-codes zou dit percentage kunnen verkleinen. De uitleg volgt in een artikel voor de gevorderde gebruiker.
  • Paid Search = Bezoekers die op een betaalde (Google / Facebook ads e.d.) hebben geklikt.
  • Display = Deze mensen hebben op een banner geklikt en zijn zo op jouw website gekomen.

Verder kun je met de standaard segmenten binnen Analytics op vele type bezoekers selecteren bijvoorbeeld mobiel verkeer. Het bijbehorende gedrag van deze mobiele gebruikers is tegenwoordig essentieel is voor elke website. En in de toekomst zullen het aantal bezoekers die gebruik maken van dit device alleen nog maar toenemen. En daarnaast hecht Google nu meer waarde aan de mobiele site dan de desktop variant. Dus ook als je stappen wil maken in SEO is het goed aandacht te besteden aan de mobiele site. En via Analytics krijg je voldoende inzicht in hoe jouw website mobiel presteert.

Zoals je waarschijnlijk begrijpt zijn de mogelijkheden voor het creëren van Acquisitie rapportages eindeloos. Alvorens je aan de slag gaat met dit gedeelte van Google Analytics, raadt ik je aan eerst te bepalen welke data belangrijk voor je is. Als je bijvoorbeeld overweegt om meer budget naar Google Ads te verschuiven, dan zou je Google Analytics eerst moeten raadplegen om te kijken of dit kanaal goed converteert. Tot slot kunnen er meerdere redenen zijn waarom een kanaal niet converteert, denk hierbij aan verkeerde landingspagina’s of weinig consistentie in het design.

Gedrag in Analytics

Bezoekers komen op je website, en dan? Welke pagina’s bezoeken ze, hoe lang zitten ze op deze pagina’s en waar verlaten je bezoekers de website? Vragen die allemaal beantwoord kunnen worden vanuit de gedrag rapporten in Google Analytics. Belangrijk, want hier kunt de data verzamelen die je helpen jouw bezoekers te begrijpen.  Onderstaand een aantal interessante variabelen.

In het overzichtsscherm zien we direct heel veel handige informatie. Je ziet een grafiek van de geselecteerde periode. Rechts bovenin de grafiek kun je een tijd instellen. Als je voor dag kiest, zie je ankerpunten hoeveel paginaweergaven er zijn gedaan door bezoekers. Onder de grafiek staat nog meer handige informatie.

Als je in het menu op ‘Gedragstroom’ klikt, zie je een mooie funnel. Deze funnel doorlopen bezoekers. Als eerste zie je de pagina waar bezoekers binnenkomen en vervolgens kun je zien naar welke andere pagina’s ze gaan.

Onder ‘Site-content’ valt het tabblad ‘Alle pagina’s’. Hier vind je handige informatie over alle pagina’s. Bijvoorbeeld hoe vaak de pagina is weergeven, hoe lang mensen op de pagina blijven en welke pagina een instappunt is. Je kunt dus goed zien welke pagina goed scoort. ‘Gedetailleerde inhoudsrapport’ geeft nog meer gedetailleerde informatie. ‘Bestemmingspagina’s’ zijn de pagina’s waarop bezoekers komen door middel van een zoekresultaat in Google of bijvoorbeeld een AdWords advertentie. ‘Uitstappagina’s’ zijn de pagina’s waarop de bezoeker je website verlaat.

‘Sitesnelheid’ onder ‘Gedrag’ geeft meer informatie over de snelheid van je website. Sitesnelheid is een belangrijke SEO factor. Onder ‘Paginatiming’ kun je de gemiddelde laadtijd per pagina vinden.

Conversies in Analytics

Conversies in Analytics zijn interessant als er doelen zijn ingesteld. Ingestelde doelen zijn bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het bezoeken van een speciale pagina. Als het goed is hebben de doelen een naam gekregen. Onder ‘Overzicht’ zie je een overzicht van de behaalde doelen. Als je doelen op een bepaalde manier zijn ingesteld, kun je bijvoorbeeld zien dat er 100 mensen op je contactpagina komen en dat er niemand jouw formulier invult. Dan is er waarschijnlijk wat mis met je contactpagina. Deze informatie kun je alleen uit dit overzicht halen als de doelen op een correcte wijze zijn ingesteld. Onder ‘Doelen’ kun je nog meer tabbladen vinden, maar daar kun je verder niet heel veel meer mee.

Wat zeggen de statistieken en aantallen?

Samen geven de statistieken goed inzicht in hoe de gemiddelde bezoeker de website ervaart. Als voorbeeld geeft een hoog bouncepercentage aan dat mensen niet getriggerd worden om verder door de website te klikken. Dit gegeven in combinatie met weinig pagina’s per sessie of een korte gemiddelde sessieduur zijn duidelijke signalen om kritisch de content of functionaliteiten van de pagina’s te bekijken.

Mobiele gebruikers kunnen zich heel anders gedragen dan desktop gebruikers. Hetzelfde geldt voor gebruikers die via verschillende bronnen een bezoek brengen. Zo gedraagt verkeer via advertenties zich vaak heel anders op websites dan via niet-betaalde kanalen, zoals direct of SEO verkeer.

Door doelen in te stellen in Google Analytics kan het programma o.a. bijhouden hoeveel personen van doel 1 bij doel 2 terecht zijn gekomen. Door meerdere doelen te definiëren kan je een “trechter” maken. Google kan dit dan in cijfertabellen en/of visueel weergeven.

Wat nu? - De te volgen stappen:

  1. Bepalen van doelstellingen en KPI’s.
  2. Verzamelen, beheren en analyseren van relevante data uit de website statistieken.
  3. Interpreteren van de data en vertalen naar een effectieve websitestrategie: wat werkt er voor welke doelgroepen, met welke boodschappen, via welke middelen en kanalen?
  4. Ga testen: bepaal wat kleine acties en ga daarmee testen om ervan te leren en verder te kunnen optimaliseren. Hiermee leg je een goed basis voor verbetering.

Gevaar van Google Analytics

Word niet bedolven onder data. We kunnen wel stellen dat Google Analytics een enorme bult van informatie weergeeft. En dan hebben we het nog niet eens over met het meten van geavanceerde doelgroep segmenten, conversiepaden en handmatige ingestelde data variabelen.

Ruwweg genomen zou het gebruik van Google Analytics je antwoord moeten geven of jouw website strategie werkt. En zo niet, aanwijzingen moeten geven waar je je website beter moet structuren. Deze aanwijzingen moet je echter wel zelf ontdekken.

Nog even: Google Tag Manager

Dit wordt niet automatisch opgepakt door de basismeting van Google Analytics. Een manier om de aanvullende meting in Google Analytics te zien, is door gebruik te maken van Google Tag Manager en de extra meting hier in te stellen. Dit kun je zelf doen of laten doen door een specialist. Een andere optie is om het script aan te laten vullen door de webbouwer.

Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op!