Wat houdt SEO precies in en wat zijn de voordelen

SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie.

De definitie voor SEO is het optimaliseren van interne en externe factoren (content, techniek en autoriteit) van een (mobiele)website voor de zoekmachines. Google beoordeelt alle websites op wel meer dan 250 factoren. In Nederland heeft Google een marktaandeel van 95% en is dit voor de meeste bedrijven de enige relevante zoekmachine. SEO betekent in Nederland dus vooral Google optimalisatie.

Op basis van al deze factoren rangschikt Google de websites binnen de zoekresultaten. Het is natuurlijk van belang om zo hoog mogelijk in de natuurlijke zoekresultaten te komen staan. Aangezien alleen de zoekresultaten op de eerste pagina's interessant zijn. Wanneer kijk je immers zelf op de tweede pagina van een zoekresultaat? Een website die op verschillende zoekwoorden hoog scoort, zorgt voor een structurele stroom van relevante bezoekers naar jouw website.

Voordelen SEO

  • SEO is financieel interessant, omdat jouw website beter gepositioneerd raakt in de zoekmachines. Hiervoor hoef je geen 'dure' advertenties in te kopen. Google Ads en ook andere advertentieprogramma’s worden namelijk ook steeds duurder.
  • De aanpassingen aan jouw website zijn gericht op de lange termijn. Ver nadat ze zijn uitgevoerd, zorgen ze nog voor een betere vindbaarheid, naamsbekendheid en betrouwbaarheid.
  • De resultaten van de SEO en overige inspanningen zijn goed meetbaar in Google Analytics. Je kunt dus over verloop van tijd zien wat jouw werkzaamheden voor effect hebben gehad.

Nadelen van SEO

  • Het duurt even voordat de effecten van de investering zichtbaar worden.
  • Google past zijn algoritme regelmatig aan, waardoor SEO en haar pagina's ook onderhoud en updates nodig hebben.

Op welke zoekwoorden moet ik mij dan richten?

Om het bezoekersaantal dat je ontvangt op je gekozen zoekwoorden zo groot mogelijk te krijgen is het belangrijk dat je de zoekwoorden heel zorgvuldig kiest. Ik geef je hiervoor een aantal tips.

  • Gebruik allereerst de Google Keyword Tool:
    Met de Keyword Tool van Google kun je erachter komen wat zo ongeveer de zoekvolumes per maand zijn van verschillende zoekwoorden. Je moet het nooit als feiten aannemen, maar het is een redelijk goede schatting. Ook tools als SEMrush, MOZ, KeywordSpy en Wordtracker kan je hiervoor gebruiken.
  • Kies relevante zoekwoorden:
    Kies het liefst zo relevant mogelijke zoekwoorden voor jouw site. Dus kies zoekwoorden die goed passen bij jouw dienstverlening of shop. Wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt krijg je relevantere bezoekers en waardeert Google dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Uiteindelijk zorgt dit voor hogere posities in de zoekresultaten.
  • Richt je niet op te veel zoekwoorden op dezelfde pagina:
    Kies niet te veel zoekwoorden waardoor de aandacht wordt verdeeld en het gewenste effect uitblijft. Dit is de meest gemaakte fout als het gaat om het kiezen van zoekwoorden. Begin met het kiezen van 1 zoekwoord per pagina, eventueel kun je een tweede toevoegen als deze nagenoeg gelijk is aan het eerste zoekwoord. 

Wat is belangrijk voor SEO?

Content

Met content bedoel ik bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen, meta titles en descriptions, video’s. Nadat je eerst hebt bepaald wat het zoekwoord is voor een websitepagina zijn er belangrijke SEO onderdelen die grote invloed hebben op de positie van jouw website in Google of andere zoekmachines. Onderstaand vind je de belangrijkste aandachtspunten voor de pagina's.

  • De naam van de url moet het gekozen zoekwoord bevatten.
  • De paginatitel (maximale lengte 65 tekens) moet het zoekwoord bevatten.
  • In de paginateksten moet je voornamelijk de zoekwoorden laten terugkomen in de tekst. In het begin vooral het zoekwoord een aantal keer noemen.
  • Bepalen koppen en subkoppen, H1, H2 en H3. Ook hier moet het zoekwoord in terugkomen.
  • Bepalen dikgedrukte woorden, kies hiervoor de zoekwoorden.
  • Afbeeldingen toevoegen, met zoekwoorden in alt tekst en zoekwoorden in de bestandsnaam.
  • Meta keywords (maximaal 3 zoekwoorden) invullen. Google neemt dit niet meer mee in hun SEO ranking factoren, maar Bing wel.
  • Meta description met wervende tekst, inclusief het zoekwoord. De meta description is namelijk direct te zien in Google (maximaal 155 tekens).

Overzichtelijke structuur en websitetechniek

Denk aan het gebruik van de juiste opmaak van titels, URL’s, breadcrumbs en interne links. Zoekmachines gebruiken namelijk robots, ook wel crawlers of spiders genoemd, om jouw website te scannen. Een nette en geoptimaliseerde structuur zorgt ervoor dat robots jouw website beter kan begrijpen. Google zal jouw website daarom hoger plaatsen dan websites waarbij deze structuur niet is geoptimaliseerd.

Nu u de juiste zoekwoorden hebt verzameld, is het tijd naar de technische kant te kijken. Zorg ervoor dat u een webbouwer inschakelt die weet aan welke technische richtlijnen een goede website moet voldoen. Belangrijke punten van aandacht zijn onder meer de laadtijd en mobielvriendelijkheid van de website. Zorg ervoor dat de laadtijd van de website zo snel mogelijk is. Snelheid en gebruiksgemak worden bij Google steeds belangrijker. Verder is een schone code van belang dus geen onnodige scripts en stijlen in de broncode van de site.

Ga je nog een stapje verder, controleer dan of de HTML van de webpagina’s voldoet aan de laatste technische eisen.

Linkbuilden

Een van de belangrijke SEO technieken is het linkbuilden. Omdat zoekmachines in principe alle websites gelijk willen behandelen, kunnen ze lastig zien welke websites belangrijker zijn dan andere. Het kijken naar links is één van de manieren waarop ze toch nog een indicatie kunnen maken welke pagina’s relevanter zijn dan andere. Als er bijvoorbeeld een Wikipedia artikel is over een populair onderwerp, en jouw website wordt vermeld als een belangrijke bron, dan waardeert Google jouw informatie weer iets hoger dan die van soortgelijke websites. Het genereren en onderhouden van dit soort links is een essentieel onderdeel van SEO, genaamd Linkbuilding.

Versterk dus je linkprofiel. Verzamel zoveel mogelijk links vanaf andere (kwalitatief goede) websites naar jouw website. Wees dus ook actief op social media, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Google Plus, en deel jouw content.

Hulp nodig?

SEO is en blijft een dynamisch vak dat voortdurend onderhevig is aan veranderingen en nieuwe trends. Ik houd de laatste ontwikkelingen bij en kan je goed ondersteunen en adviseren in dit proces. Wil je dus meer weten van SEO of onze andere diensten. Neem dan contact met mij op.