Website optimalisatie tips

Website optimalisatie wordt steeds belangrijker. Onder andere voor het bereiken van je doelstellingen en voor het trekken van nieuwe klanten. Lees onderstaand alvast 6 tips.

  1. Zorg voor voldoende interessante, relevante en nieuwe informatie
    Als je website veel informatie bevat over een bepaald onderwerp, zal Google je website graag tonen aan haar gebruikers. Daar zijn ze immers naar op zoek. Zorg er wel altijd voor dat je teksten zijn geschreven voor je bezoekers, niet voor Google. Gebruik dus niet teveel zoekwoorden in een tekst. Hoe natuurlijker de tekst, hoe meer Google dit waardeert. Houd rekening met minimaal 300 woorden op een pagina. Ververs daarnaast geregeld jouw website. Bezoekers zullen alleen terug komen als je ze daarvoor een goede reden geeft. Zorg er daarom voor dat er regelmatig nieuwe teksten, nieuws en foto’s te zien zijn op jouw homepage en andere pagina's. Wanneer je nieuwe inhoud heeft toegevoegd kun je jouw klanten en prospects hiervan op de hoogte brengen. Dit kun jeop meerdere manieren doen zoals het versturen van een nieuwsbrief of het posten van updates op social media. Daarbij hechten zoekmachines meer waarde aan websites die regelmatig aanpassingen doen.

  2. Vereenvoudig en beperk jouw teksten
    Het is essentieel om de belangrijkste webpagina’s overzichtelijk en duidelijk te maken. Bezoekers bepalen gemiddeld in 3 tot 5 seconden of zij jouw website interessant genoeg vinden. De eerste seconden dienen zij dus duidelijke en relevante teksten te lezen, anders verlaten zij de website. Een websitetitel en een goede slogan zijn prima hulpmiddelen om gelijk duidelijk te maken waar jouw website over gaat. Goede teksten dragen daarnaast bij aan het succes van jouw website. De juiste taal, toon en inhoud zorgen ervoor dat jouw doelgroep zich voelt aangesproken. Speel in op hun dagelijkse bezigheden, problemen en uitdagingen.

  3. Zorg voor een logische websitestructuur
    Sommige homepages staan vaak vol met teksten, afbeeldingen, navigatiemenu’s dat een nieuwe bezoeker de weg kwijtraakt. De kans dat een bezoeker dan afhaakt is zeer groot. De functionaliteit van een website is belangrijker dan het design. Bekijk dus vooral wat nodig is en laat het overbodige weg. Vooral voor de mobiele website is dit erg belangrijk.

  4. Maak duidelijk wat jouw USP’s zijn
    Bij veel websites wordt vaak alleen gecommuniceerd over wat de producten en diensten zijn. Echter een bezoeker is ook op zoek naar kennis, expertise en informatie. Het verwerken van de belangrijkste USP’s op de homepage geeft direct aan waarom iemand voor jouw organisatie moet kiezen. Daarnaast is het verkrijgen van vertrouwen erg belangrijk. Het toevoegen van reviews, met bijvoorbeeld een tool zoals Kiyoh, geeft een bezoeker vertrouwen in jouw expertise. 

  5. Zorg voor links naar jouw website
    Zorg ervoor dat andere websites naar jouw website linken. Door deze links zal de paginaranking in de zoekmachines stijgen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door links te delen met partners en toeleveranciers. Meld daarnaast de homepage aan bij relevante pagina’s en portalen. Op deze manier voeg je meer waarde toe aan jouw website en dit zal Google gaan waarderen. Uiteindelijk levert dit jou dus een hogere ranking op in Google.

  6. Installeer en gebruik Google Analytics
    Google Analytics is een fantastisch progamma waarmee je webstatistieken kunt meten. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers er dagelijks op je website komen, waar ze vandaan komen, welke zoekwoorden ze hebben gebruikt om je te vinden, hoeveel procent van je bezoekers een bestelling doet of contact opneemt, en nog veel meer. Kortom: je kunt zien hoe je website presteert, en de resultaten gebruiken om je website te verbeteren.

Vrijblijvend kennismaken? Ik kom graag een keer bij je langs om te praten over jouw digitale uitdaging. Neem contact met mij op.