The Importance of Anchor Text in Back-links

95% van de internetgebruikers gebruikt dagelijks Google. Adverteerders weten inmiddels het advertentiemodel van Google, Google Ads (voorheen: AdWords), goed te vinden. Waarom zou je dit als website eigenaar niet inzetten als je snel en relevante bereik nodig hebt, extra omzet of nieuwe leads?

 

Wat is Google Ads precies?

Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee je jouw advertentie in Google kunt laten verschijnen. Je adverteert bij Google Ads op zoekwoorden die jij zelf kunt kiezen. Dit zijn woorden of woordcombinaties die de gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Zodra een gebruiker een zoekwoord intypt waar jij op adverteert wordt jouw advertentie getoond.

De advertenties worden getoond bovenaan de niet-betaalde (“organische”) zoekresultaten. Omdat de AdWords advertenties lijken op een normaal zoekresultaat wordt hier ook vaak naar gekeken door de gebruikers van Google.

Bovenaan staan maximaal 4 resultaten met de melding Adv. in het groen/wit. Dit zijn de AdWords resultaten. Betaalde resultaten wordt ook wel CPC, of Cost per Click genoemd, omdat je betaalt per klik.

Aan de rechterkant staan resultaten uit Google Shopping. Ook dit wordt beheerd via Google AdWords, samen met een Google Merchant Center. De productinformatie wordt via een feed ingelezen en Google AdWords bepaalt de plaatsing en kosten per klik.

Zie voor filmpjes en meer informatie: https://www.youtube.com/playlist?list=PL9piTIvKJnJNvhf_KbIN1q22JH9VESLN8

 

Maar wat kost dit nu eigenlijk?

De prijzen voor het adverteren verschillen nogal per zoekwoord. Adverteren op het zoekwoord ‘schoenen’ is veel prijziger dan bijvoorbeeld ‘tweedehands nike schoenen. Naast Google Ads is er ook het advertentieprogramma van Bing, namelijk Bing Ads. Campagnes van Google Ads kan je hier eenvoudig naar overzetten en op deze manier hoef je de advertenties maar 1 keer in te richten.

 

Hoe Google Ads inzetten?

Door via Google Ads te adverteren zullen geïnteresseerden in het begin van hun zoekproces in aanraking komen met jouw business. Daarnaast kun je met locatie targeting en relevante zoektermen enkel de voor jou interessante doelgroep bereiken. Wanneer je dit dus goed inricht betaal je dus zelden voor bezoekers die je niet wilt bereiken.

Belangrijk is dan ook om vooraf goed te bepalen wie je wilt bereiken en op welke zoektermen deze doelgroep zal zoeken. Neem de tijd om enkel relevante zoektermen toe te voegen en breidt dit vervolgens langzaam uit. Doordat je alles live kunt aanpassen heb je de mogelijkheid de campagnes constant te optimaliseren en het beste resultaat te behalen tegen zo laag mogelijke kosten.

Ook is bijvoorbeeld in te stellen dat je alleen gevonden wilt worden door mensen in je eigen regio, zodat je advertentie niet getoond wordt aan mensen die je product simpelweg niet kunnen kopen. Denk hierbij aan een fietsenmaker in Amsterdam, die geen klandizie verwacht uit de rest van Nederland, maar alleen uit de eigen stad of wijk. Scheelt weer een hoop onnodige kosten!

 

Zijn er ook nadelen?

De kosten voor AdWords kunnen hoog oplopen als er niet nauwkeurig bijgehouden wordt wie er op de advertenties klikken. Soms klikken gebruikers van de zoekmachine Google gewoon standaard op het eerste resultaat, ook al komt de tekst niet overeen met de zoekopdracht.

Daarnaast is het verleidelijk om op algemene woorden gevonden te willen worden, zoals laptop uit ons voorbeeld, terwijl woorden als goedkope laptop Rotterdam of prijs goede laptop wellicht een meer koopgericht publiek trekt en minder concurrentie heeft (en dus goedkoper is). Precies weten waar je koopgerichte publiek op zoekt is een andere grote uitdaging.

 

In het kort

Al samenvattend kunnen we concluderen dat adverteren met Google Ads een interessante manier is om online onder de aandacht van zowel een groot als ook een gericht publiek te komen. Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Bereik internetters wanneer ze op zoek zijn naar je product of dienst
  • Betaal alleen wanneer iemand op de advertentie klikt en naar de website geleid wordt
  • Toon advertenties alleen aan mensen die in de gewenste regio op zoek zijn
  • Adverteer alleen op een vastgesteld tijdstip (bijv. alleen in de avond tussen 17:00 en 23:00)
  • Meet de resultaten van goede en minder goed presteren zoekwoorden en advertenties en ga aan de slag met optimalisatie.
  • Adverteren voor ieder budget en al vanaf 0,01 euro per klik

 

Hulp nodig met Google Ads?

Mocht je geïnteresseerd zijn in adverteren in de zoekresultaten van Google, maar weet je niet hoe te beginnen? Of wil je voorkomen dat beginnersfouten je veel onnodige kosten bezorgen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op om de mogelijkheden rondom Google Ads of zoekmachine optimalisatie te bespreken.